banking supervision tools and its impact in inenhancing the service quality

Exploratory research for a sample of Iraqi governmental private bank employees

Authors

  • Abbas Hamed Hassan
  • Ameer Ali Khaleel

Keywords:

: banking supervision, service Quality

Abstract

The search aimed to measure the effect of banking supervision in enhancing the quality of services provided, as a random sample of bank managers and heads of departments working in Iraqi governmental and private banks was selected and their opinions were collected by distributing a questionnaire electronically using Google models to show the extent to which banking supervision tools could be applied and their impact on enhancing The quality of services provided in Iraq. The effect hypothesis was tested using the SPSS V.23 program and according to the regressive deletion model for a sample of 70 employees as a department or division official in a sample of government and private banks. The study found that there is a significant effect of banking control tools in the dimensions of banking service quality (reliability, response, safety, empathy, tangibility). The research found the need for banks to inform the relevant authorities about any suspicious banking operation or service, as well as to encourage working individuals to deal professionally and provide legal protection for workers when reporting any suspicious banking transaction, and then follow up on customer affairs within the bank, which is reflected positively in the quality of The offered service.

References

أولا المصادر العربية:

أ‌- الكتب:

احمد ، احمد محمود ، "تسويق الخدمات المصرفية مدخل نظري" ، دار البركة للنشر والتوزيع ، عمان ،2001.

حسن ، صلاح ، "تحليل وإدارة وحوكمة المخاطر المصرفية الالكترونية" ، ط 1 ، دار الكتاب الحديث ، القاهرة ،2011.

الناشف، أنطوان و الهندي، خليل ، "العمليات المصرفية والسوق المالية"، مؤسسة حديثة للكتاب، الجزء الأول، لبنان،1998.

ب‌- النشرات والدوريات العلمية:

حمد، محمد احمد، حسون ، عمار هادي، "التدابير الوقائية للرقابة المصرفية على عمليات غسل الاموال"، مجلة العلوم الاقتصادية والادارية ، المجلد 20 ، العدد ، 78، 2014.

الخزعلي, زينب حميد كاطع, "التدابير الوقائية لمكافحة غسل الاموال في المصارف التجارية" , مجلة دراسات محاسبية و مالية المجلد الحادي عشر – العدد 36 الفصل الثالث،2016.

السن ، عادل عبد العزيز ، "غسيل الأموال من منظور قانوني واقتصادي وأداري" ، إصدارات المنظمة العربية للتنمية الإدارية ، 2008 .

الشاهد ، سمير ، "الإبعاد التطبيقية والمعايير الدولية لمكافحة غسل الأموال وتمويل الإرهاب" ، اتحاد المصارف العربية ، 2006 .

العاني ، خليل إبراهيم ، والقزاز ، إسماعيل إبراهيم ، كوريل ، عادل عبدالمالك ، " إدارة الجودة الشاملة ومتطلبات الآيزو ۲۰۰۰-۹۰۰۱ " ، الطبعة الأولی ، 2002.

عبيد ، أحمد يحيى حسين ، وجاد الرب ، هشام فتحي ، "النماذج البنائية الخطية كمدخل لتقييم برامج تنمية قدرات أعضاء هيأة التدريس والقيادات" ، المجلة المصرية للدراسات التجارية ، المجلد 23 ، العدد الثاني ، جامعة المنصورة - كلية التجارة .2007

ت‌- الرسائل والاطاريح :

مبارك ،احلام موسى ، آلية رقابة البنك المركزي على أعمال البنوك في ظل المعايير الدولية، رسالة ماجستير، قسم علوم التسيير، جامعة الجزائر، الجزائر2005 .

زيدان ، ايهاب غازي ، مدى تطبيق معايير بازل الخاصة في سورية ، إطروحة دكتوراه في العلوم المالية والمصرفية ، متوفرعلى الرابط التالي: http://stclements.edu/grad/gradihab.pdf،2010

الظوالم, نضال عبد الهادي عمران ، "تقييم جودة الخدمة المصرفية وأثرها في الأداء المالي المصرفي دراسة تطبيقية في عينة من المصارف الأهلية العراقية", رسالة ماجستير، كلية الادارة والاقتصاد, جامعة القادسية ،2005.

ثانياً : المصادر الاجنبية

A. BOOKS:

Foster, S. Thomas, "Management Quality , Integrating The supply chain " , Printed In The United States of American , 3rd ,2007.

Mark , Davis & Nicholas , Aquilano J., "Fundamental Sofa Operations Management",4th Ed., R.R. Domelley & Sons Company. 2003.

Wilson, Alan Zeithaml A. Valarie & Bitner Jo, Mary & Gremler D, Dwayna "Service Marketing Integrating Customer Focus Across The Firm ", Avenue of the Americas, 1st ,2008.

B. Bulletins and periodicals

Bruhn Manfred & Georgi Dominick, "Service Marketing Managing The Service Value Chain", 1Ed ,2006.

Alexandru, Căruntu Genu, Loredana, Ciurlău;"The Importance Of Banking Supervision In Ensuring Financial Stability", Annals Of The Constantin Brâncuşi” University Of Târgu Jiu, Economy Series, Issue 6., 2014

Han, Sang Lin & Beak Seung "Antecedents and Consequences of Service Quality in Online Banking", Advances in Consumer Research Volume 31., 2004.

Khan, Mubbsher Munawar & Fasih, Mariam, "Impact of Service Quality on Customer Satisfaction and Customer Loyalty: Evidence from Banking Sector", Pakistan Journal of Commerce and Social Sciences, Vol. 8 (2), 2014.

Molla Imeny, Mahdi Salehi and Vahid Molla Imeny," Anti-money laundering developments in Iran" The current issue and full text archive of this journal is available on Emerald Insight at: www.emeraldinsight.com/1755-4179.htm2017. 2017.

Santhiyavalli, G., "customers perception of service quality of state bank of India -A factor Analysis", IJMBS VOL 1, Issue 3. 2011.

Teas, R. Kenneth""Expectations performance Evaluation and Consumers perceptions of Quality", Vol. 57 , 1998

Published

2024-06-30

How to Cite

عباس حامد حسن, & أمير علي خليل. (2024). banking supervision tools and its impact in inenhancing the service quality: Exploratory research for a sample of Iraqi governmental private bank employees. Iraqi Journal for Administrative Sciences, 18(71), 121–145. Retrieved from https://journals.uokerbala.edu.iq/index.php/ijas/article/view/1979