تأثير التسويق الشعوري في تعزيز بصيرة الزبون

بحث استطلاعي لاراء عينة من القيادات في شركة كالة للمنتجات الغذائية / كربلاء المقدسة

المؤلفون

  • نهاية عبيد محسن جامعة الفرات الاوسط التقنية/ المعهد التقني بابل
  • حسن جبر علوان جامعة الفرات الاوسط التقنية/ المعهد التقني بابل

الكلمات المفتاحية:

التسويق الشعوري، بصيرة الزبون، شركة كالة، كربلاء المقدسة

الملخص

      هدف البحث الى تحديد تأثير التسويق الشعوري في تعزيز بصيرة الزبون على مستوى عينة  شركة كاله للمنتجات الغذائية  انطلاقا من مشكلة  رئيسة مفادها هناك عدم اهتمام  ادارة الشركة للتسويق الشعوري في تعزيز بصيرة الزبون , ومن اجل تحقيق هدف البحث تم تصميم مخطط فرضي يوضح طبيعة العلاقة بين متغيرات البحث واعتمدت الاستبانة لجمع البيانات من عينة الشركة وبلغت ( 63)  فرداً  وتضمن البحث فرضيتين رئيستين انبثق منها  عدة فرضيات فرعية وتم استخدام عدد من الاساليب الاحصائية  وتوصل الى مجموعة من الاستنتاجات اهمها  لدى ادارة الشركة استجابة سريعة لمتطلبات الزبائن من  خلال تصميمها منتجات تلبي حاجات الزبائن ورغباتهم وحسب تفضيلهم لهذه المنتجات  وختم بمجموعة من التوصيات  من اهمها  الشركة  تستخدم ممارسات ذكية للوصول الى الزبون .

السير الشخصية للمؤلفين

نهاية عبيد محسن، جامعة الفرات الاوسط التقنية/ المعهد التقني بابل

مدرس مساعد

 ادارة اعمال

حسن جبر علوان ، جامعة الفرات الاوسط التقنية/ المعهد التقني بابل

استاذ دكتور 

التخصص العام - ادارة اعمال

المراجع

Books:-

-Bushman, B.j,214,Social psy chology and Human Nature Wasworth cemgage learning.

- Kotler,philip&Armstrong,2010,Marketing Management Data status

Journal:

- Campbell, Alexandra, 2015 , Achieving Customer, Knowledge competence : Manging, customer, relationship management review, Vol 68

- Carroll, J.M.&Russell,J.A., 1999, Dofacial Expressions signal specifice Emotions Judging Emotion from the face in context , Journal of personality &Social psychology.

- Cooper, Ron, 2006, Customer Experience management , AnExecutive perspective in ternational , Journal of Hospitality management Vol(3) No(4)

- Cooper, Ron,2008,Customer Experience Management, AnExecutive perspective in ternational, Journal of Hospitality management Vol(4)No(2)

-Fisk,p.m. 2008, The Geniusof marketing London, capston publishing

- Morin, Christophe 2011, Neuron marketing the New science of consumer Behavior , Journal of management marketing Vol(48) No(25)

- Morin, Christophe, 2014,Neuron marketing the New Science of Consumer Behavior Journal of management marketing Vol(44) No(32)

-Mucha, Thomas, 2005 this is your brain on advertising Journal of business management , Vol(2) No(35)

- Kotri, customer Experience Evoking and management in servisecs Doctoral thesis council of the faculty of Economics and Business and administration tartu university .

- Smith, Rup& Albam ,Kr., 2015, Patterns of cognitive appraisal in emotion management , Journal, Vol(5) No(8) .

- Groth ,Walsh., 2011, Customer Reactions to Emotional Labor . the Roles of employee acting strategies and customer detection accuracy academy of management Journal ,Vol(1) No(1) .

- Smith ,Rup, 2013, The effect of customers emotional responses to service failureson their recovery effort evaluations and satis faction judgment , Journal of academy of marketing science ,Vol(30)No(9)

- Tolon,Metehan,2008, Testing cognitive dissonance theory : Consumers attitudes and behaviors about neuron marketing , Journal of psychological science Vol(9) No(5) .

- Thompson,Craig,2006, Emotional Branding and the strategic valuo of Doppelgamger brand image ,Journal of marketing Vol(70)No(44)

-Zurawcki, Ruger, 2010, Negativ emotions can lead to in creases in self control : The meadiaiting rol of emotion regulation congitions , journal marketing vol(37) N(10)

- Field, Nelson,2011, To Shock orinspire understanding Which emotions,journal marketing ,vol(7) No(5)

- Field, Nelson,2015, To Shock orinspire understanding Which emotions, journal marketing , vol(9) No(7)

- Molina, Aaker, 2017, Neuron marketing The New Science of consumer Behavior journal of management marketing vol(48)No(25) .

- Baudrilard,Fiorella,2005,Influence marketing:How to create mange,and measure marketing, public relation journal

- Erizi, Hu, 2006, Experience marketing Journal of marketing management Vol(25)

- Erizi,Hu&Welson, Lemon,2008, Customer Experience creation,Journal of retailing

-Ruth,Brweuse,2008, Customer experience mangmant journal of services marketing

- Rowley,2002, Impact of influence in consumer decision process, journal of indian management

- Row,Ng,2009,experience marketing review and reassessment, journal of marketing management

-Rutel,Rus,2012,the customer experience fram work as baselin for strategy international journal marketing Vol(4) no(3)

- seles,sing,2010,customer Experience management international journal management Vol (13) No(4)

- Negle,wals,the role of content and emotion in viral marketing management journal

- Walson,Lemon,2006,customer experience creation journal of retailing

- Zangan, yang,2006,best practices in customer service, journal of services marketing

- Zangan,yanf,2018,best practices in customer service, journal of services marketing

التنزيلات

منشور

2024-06-06

كيفية الاقتباس

نهاية عبيد محسن, & حسن جبر علوان. (2024). تأثير التسويق الشعوري في تعزيز بصيرة الزبون: بحث استطلاعي لاراء عينة من القيادات في شركة كالة للمنتجات الغذائية / كربلاء المقدسة. المجلة العراقية للعلوم الادارية, 19(77), 204–227. استرجع في من https://journals.uokerbala.edu.iq/index.php/ijas/article/view/1802