The role of marketing creativity in improving employee performance: An exploratory study of the opinions of a sample of employees at the General Soft Textile Company in Hilla
Keywords:
Marketing creativity, Employee PerformanceAbstract
The role of creativity in improving the performance of marketing staff
The study aimed to determine the role of creative marketing to improve the performance of employees and the study was conducted on a sample of workers in the company of the fabric soft in Hilla was the sample (25) factor and represent the study population have been using some statistical tools to test hypotheses of the study The results of the study, no differences morale among employees about the dimensions of creative marketing due to reasons such as culture and the type of activity practiced by the company and found the study to determine the relative importance of each of the dimensions of creative marketing and indicators of the exceptional performance of staff and concluded the study recommendations of the most important, the need to strengthen training and continue it and develop it, and also to strengthen after efficiency as long as was the importance primarily relative to this dimension.
References
أولاً : المصادر العربية :
أ- الكتب:
: إبراهيم ، عبد الستار / 1978 م / آفاق جديدة في دراسة الإبداع / وكالة المطبوعات / الكويت .
: البرنوطي ، سعاد نايف / 2001 م / إدارة الموارد البشرية / دار وائل للنشر / عمان / الأردن .
: السالم ، مؤيد سعيد والصالح ، عادل حرحوش / 2000 م / إدارة الموارد البشرية / الطبعة الثانية / طبع بمساعدة جامعة بغداد / العراق .
: السرور ، ناديا هايل / 2002 م / مقدمة في الإبداع / كلية العلوم التربوية / الجامعة الأردنية / دار وائل للنشر / عمان / الأردن .
الحداد ، شفيق / 1986 م / الإبتكار والإبداع التسويقي في صناعة الأدوية ..... دراسة ميدانية على شركات الأدوية الأردنية / جامعة العلوم التطبيقية / عمان / الأردن .
: سليمان ، حنفي محمود / 2003 م / السلوك التنظيمي والأداء / دار الجامعات المصرية / القاهرة / مصر .
: شاويش ، مصطفى نجيب / 1996 م / إدارة الموارد البشرية / دار الشروق للنشر والتوزيع / رام الله / فلسطين .
: الصرن ، رعد حسن / 2000 م / الإبتكار والإبداع ..... الأسس التكنولوجية وطرائق التطبيق / الجزء الأول / دار الرضا للنشر / دمشق / سوريا .
: عباس ، سهيله محمد و علي ، علي حسين / 2003 م / إدارة الموارد البشرية / الطبعة الثالثة / دار وائل للنشر / عمان / الأردن .
: علي ، حسين قاسم / 2000 م / إستثمار الإبداع في عالم الأعمال ..... من الفكرة الى المنتج / مترجم عن Maitre Paul : 1992 / الطبعة الأولى / دار الرضا للنشر / دمشق / سوريا .
: محمد ، راويه حسن / 2000 م / إدارة الموارد البشرية ..... رؤية مستقبلية / الدار الجامعية للنشر والتوزيع / القاهرة / مصر .
: نصر الله ، حنا / 2002 م / إدارة الموارد البشرية / دار زهران للنشر والتوزيع / عمان / الأردن .
: هاشم ، زكي محمود / 1998 م / إدارة الموارد البشرية / دار سلاسل للطباعة والنشر / الكويت
ب- الدوريات:
- الدهان ، أميمه / 1989 م / الإبداع والسلوك الإبداعي للعاملين في المنظمة / بحث منشور في مجلة تنمية الرافدين / العدد 26 / المجلد 11 / بغداد / العراق .
-القريوتي ، محمد قاسم أحمد / 2005 م / إدارة الإبداع / بحث مشارك في المؤتمر العلمي الأول / جامعة الإسراء / عمان / الأردن .
-الملا ، عبد الرحمن مصطفى و لفته ، عبد السلام / 1996 م / قياس ودراسة العلاقة بين الرضا الوظيفي والأداء التنظيمي والإدارة في مصرف الرافدين / بحث منشور في مجلة العلوم الإقتصادية والإدارية / جامعة كربلاء / العراق / المجلد الرابع / العدد العاشر .
- الوكيل ، مهند سعيد / 2005 م / تطور العلاقة بين الإبداع التكنولوجي والتسويق الدولي / بحث مشارك في المؤتمر العلمي الأول / جامعة الإسراء / عمان / الأردن .
ت- الرسائل والاطاريح:
- الحيالي ياسين محمد حسين / 2004 م / التدابير الإبداعية ..... دراسة حالة في مدينة الثرثار السياحية / رسالة ماجستير غير منشورة / كلية الإدارة والإقتصاد / الجامعة المستنصرية .
- السامرائي ، سلوى هاني عبد الجبار / 1999 م / الإبداع التقني وبعض العوامل المؤثرة فيه ..... دراسة ميدانية لآراء عيّنة من مدراء القطاع الصناعي / أطروحة دكتوراه غير منشورة / كلية الإدارة والإقتصاد / جامعة بغداد / العراق .
- شعيب ، إبراهيم مصطفى / 1998 م / أثر المعرفة التقنية والسلوك الإبداعي في مستوى أداء بعض المنظمات الصناعية / أطروحة دكتوراه غير منشورة / كلية الإدارة والإقتصاد / جامعة الموصل .
ثانياً : المصادر الأجنبية :
: Barker Kathryn / 2002 / The Innovation / Ch 14 .
: Chase B. & Sather B. & Gerner M. / 2003 / Operation Management for Competitive Advantage / Mc / Graw. Hill Co. / U. S. A.
: Daft , Richard / 2001 / Organization Theory and Design / 7ed / South Wostern / College Publishing / New York / U.S.A.
: Dougherty D. & Hardy C. / 1996 / Sustained Product Innovation To Organization Problems / Academy Of Management Journal / V0l 39 / N. 5 / October .
: Hauser John et. Al. / 2005 / Research on Innovation ….. Areview & Hgenda for Marketing Science / Cambridge .
: Heizer , Jay & Render / 2004 / Operation Management /
Ed / Prentice Hall / New Jersey / U. S. A.
: Hill charles & Jonse Gareth / 2001 / Strategic Management An Intergrated approach / S. ed / Houghton Miffiln CO. /
U. S. A.
: Johannessen J. A. /2001 / Innovation as Newness ….. What is New ? Who is New ? and New to Whom ? / European Journal of Innovation Management / Vol. 4 / No. 1 .
: Kalqnje Christopher M. / 2005 / Role of Intellectual property in Innovation & New Product Development .
: Kim W. Chan & Maubroge Renee / 1997 / Value Innovation ….. The Strategic Longic of High Growth / Harvard Business Review .
: Schroeder Roger G. / 2004 / Operation Management Contemporary Concepts and cases / 2. Ed. / Ms Hill Irwin U. S. A.
ثالثاً : شبكة الإنترنت :
العديلي ، ناصر محمد / 2009 م / ثقافة الإبداع والتجديد في منظمات العمل / مجلة التدريب والتقنية / مركز آفاق الإبداع الإداري والجودة / عمان / الأردن .
حمادي ، علي / 2008 م / الإبداع للمؤسسات ..... طريقك نحو قيادة المستقبل .
دار المعرفة للتنمية البشرية / 2010 م / الإبداع في العمل دليل عملي للتفكير الإبداعي .
مركز الطارق للتنمية البشرية / 2008 م / صفات المبدع / منتديات نادي صنّاع الحياة / السعودية .
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2012 https://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0/
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International License.
Authors retain the copyright of their papers without restrictions.