IT recruitment in improving the quality of banking service Empirical Study comparison between government and private banks

Authors

  • Ali kareem khafaji Economics and Administration College - Karbala University

Keywords:

IT, quality of banking service, government and private banks

Abstract

strengthening there activities and develop performance levels in order to fulfill their goals and needs with successfully and competence. Thus ,banking Organizations ,in particular ,become able to adopt the main principles of information Technology ,use the tools required for maintaining the traditional strategies in bank works ,and to make better changes in their services which are given to the customers . This study deals with investigating information technology which represents the independent variable with for(including machines and tools, programmers, communications ,and human resources) as well as investigating the dependent variable, in its dimensions (which include Reality, responsiveness', Accessibility , Competence , Communications, Credibility , Understanding Customer , Security , Tangibles) descriptive and analytic methods .It also compares the importance of the variables identified and interpret the role of information Technology in reinforcing the performance of bank services. In addition ,the study aims to answer creation questions according to which the theoretical part of the study is based ,and to reform nine hypotheses that test the ties in terms of their relations ,difference ,
and effect .
The study is based upon a number of ready-made international meters. which are developed .The data are collected from(87)workers and costumers in six governmental and public bank ,by means of depending developed statistical, descriptive, and prescriptive techniques based on(SPSS 10) order.

References

لمصادر

القرعن الكريم

أوص:- المصادر العربية Arabic References

.1الأغييا وسييييق حمم "الميييوارد البلييرية و التكنولوجييييا والمعموميييات سيي المنظمييية"م تمر الزيتونييية عمان

الأردن . 2003

.8البكييري اييامر ياسر "التلييغيل الييذات لممعمومييات سيي تسييويق الخدميية المصييرسية وامكانييات الت بيييق سيي

المصارم العراقية" مجمة الرليد المصرس العدد الاان . 2001

.9جواد لوق ناج "السموك التنظيم " دار الحمد لمنلر والتوزيع عمان اصردن . 8229

:. الدحمية سيصيل " تكنولوجييا الأدا البليري" مدخل زييادة ادا منظميات اةعميال مي تمر الزيتونيية عمان

الأردن . 2003

;. الحسنية سميم "مباد نظم المعمومات" م سسة الوراق لمنلر والتوزيع عمان الأردن . 1998

<. سرحان عبد الرضا و "نقيل وبنيا التكنولوجييا حمايية ل مين القيوم العربي وتحقييق ىيدم اصسيتقلال

اصقتصادي" مجمة القادسية لمعموم اةدارية واصقتصادية مجمد 9العدد. 2000 9

=. سلامة عبد الحاسظ محمد "مدخل الى تكنولوجيا التعميم" سمسمة المصادر التعميمية العدد الأول 1998

>. لاىين لريم كامل " نظم المعمومات اةدارية لممكتبات ومراكز المعمومات المااىيم والت بيقات" دار

المريو لمنلر الريال السعودية . 1994

?. اللييرمان زييياد محمييد "مقدميية سيي نظييم المعمومييات اةدارييية" 1دار صيياا لمنليير والتوزيع عمييان

الأردن . 2004

.12لمس الدين لمس اليدين عبيد اذ " المعرسية" وزارة الاقاسية سي الجميوريية العربيية السيورية دمليق

. 2001 450 العدد

.11ال ويل أكرم ورليد حكمت "اار تقانة المعمومات س إدارة المعرسة"دراسة ميدانية س عينية مين الليركات

س محاسظة نينو بحوث مستقبمية العدد العالر . 2005

.18العلاق بلير عباس وال ائ حميد عبد النب "تسويق الخدمات" مدخل سيتراتيج وظياي 1دار

الم بوعات لمنلر عمان الأردن . 1999

.19عقيمييي عمييير وصيييا المييي من قييييس عبيييد عمييي "المنظمييية ونظريييية التنظييييم " دار وائيييل لمنلييير

والتوزيع عمان الأردن . 1998

: .1قنييديمج عامر إبراىيم والسييامرائ إيمييان ساضييل " تكنولوجيييا المعمومييات وت بيقاتيييا" دار الييوراق لمنليير

والتوزيع عمان الأردن . 2002

; .1نجييم عبييود نجييم "إدارة العمميييات واةنتيياج واليينظم والأسيياليب واصتجاىييات الحدياة" مكتبيية الممييك سيييد

الريال السعودية 200145

< .1الملييدان لييما عبيد الم ييم سيممان " العلاقية بيين تقانية المعموميات والتيدريب وأارىيا سي القيدرات

المميزة" دراسية مسيحية لأرا الميديرين العياممين سي الليركة العامية لمنقيل البيري رسيالة ماجسيتير كميية

اةدارة واصقتصاد الجامعة المستنصرية . 2002

= .1ياسين سيييييعد غالب "تحمييييييل وتصيييييميم نظيييييم المعموميييييات" 1دار البيييييازوري لمنلييييير والتوزيع عميييييان

الأردن . 1998

اانيا:-المصادر الأجنبية:-

Alter,S.,"Information Systems, Management Perspective",3ed ,AdisionWesley Education ,Apublisher,Inc.,U.A.New York,1999.

Bounds .G & Yorks.L.Adams.M.,Ranney.G.,"Beyond total Quality

Management to warol the Emerging Paradigm",Mc Grow-Hill, Lnc ,New

York ,1994.

Colbert,Bertram,"the Management Information System, Management

Services",Vol,4 No.95,Boston,September,1997.

Efraim,I.etal.," Information Technology for Management ,Improving

Quality and Productivity", John Wily and Sons ,Inc.,U.S.A.,1996.

Griffin,R.w.," Management"6th ed .By Houghton Mifflin Co,Boston,1999.

Hellregel,D.&Jackson,S.E.&Slocum,W .," Management" 8th ed ., South

Western, College Publishing, New York,1999.

Haksever ,Congiz&Render ,Barry &Robery,A.,"Service Management and

Operation" 2ed ed .,Prentice-Hill, New York 2000.

Heizer,J.,& Rander,B.,"Principles of Operation Management" 3ed

ed.,Prentice –Hill,Inc,New Jersey,1999.

Hellreigel ,D, Tackson , S, Management , 8th ed , South – Western , College

Publishing , New Yorth , 1999

Jan,.,The Economist ,Step by step banking for newly established Financial in

Situations in Least developed Countries U.S.A,1997.

kotler,Philp,"Marketing Management Analysis Planing",Prentice-Hall , Inc,

New Jersey1997.

Kotller , P & Armstrong , G. ''Principles ok Marketing " , 8th prentice –Hall

, International , Inc , 1999

Logotheties , N. ''Management for Quality'' from Deming to Taguchi ,

Prenice-Hall India , Private , Limited , New Delhi , 1997 .

Obrien,J.a.,"Introduction to Information System" essential for Internet

worked end erprise ,Lrwin Boston ,2000.

Romney,M.B.,&Steinbart ,P.J.,"Accounting in form ation System "8th

ed.,Prentice-Hall, New Jersey,1997.13.

Russelt,S.,&Taylor,B.,"Operations Management", Focusing on Quality and

Competiveness,2ed ed., Prentice-Hill,Lnc. New Jersey,2000.

Fogotheties,N.," anagement for Quality" From deming to taguchi,

Prentice-Hall,Lndia,Private limited New Delhi,1997.

Schermerhom,I.r. & Hunt ,J.G., & Osborn,R.N .,"Organizational

Behavior"6th ed. John wily and Sons,Lnc, New York 1997.

Slack,Nigel,&Chambers,Stuart, "Operations Management",2th

ed.U.K.,pitman publishing ,1998.

Turben , Afraim Miclean , Ephraim , Information Technology for

Management 2nd ed , Colfornia, Vsa ,2000

معايير جودة الخدمة المصرسية

Published

2025-03-04

How to Cite

علي كريم الخفاجي. (2025). IT recruitment in improving the quality of banking service Empirical Study comparison between government and private banks. Iraqi Journal for Administrative Sciences, 8(32), 45–82. Retrieved from https://journals.uokerbala.edu.iq/index.php/ijas/article/view/3154