The Role of Customer Insight in Improving the Perceived Mental of The Organization- An Exploratory Study of The Opinions of A Sample of Managers of Zain Iraq Mobile Communications Company

بحث استطلاعي لآراء عينة من مديري شركة زين العراق للاتصالات المتنقلة

Authors

  • Fouad Hammoodi AL-Attar College of Administration and Economics - University of Karbala
  • Alaa Farhan Talib College of Administration and Economics - University of Karbala
  • Mahamood F. Abdali College of Administration and Economics - University of Karbala

Keywords:

customer's insight, the perceived mental image.

Abstract

The aims of the research is to present the role of customer insight in improving the perceived mental image according to the opinions of a sample of managers of (Zain Iraq Mobile Communications Company). In order to achieve this, the customer insight variable was measured with its dimensions (customer attitudes, customer behavior, and customer culture) An explanatory variable. While the variable of mental image was measured with its dimensions (cognitive, emotional, and behavioralas a dependent variable.
As for the research problem, it was represented by a main question, Can the researched company adopt the customer's insight to improve the perceived mental image?,. In order to achieve the objectives of the research and answer its questions, the descriptive analytical approach was adopted in presenting, analyzing, and interpreting information, while the questionnaire was used as a basic tool in collecting data and information, as (216) questionnaires were distributed to the managers of the researched company as an intentional sample. In addition, the research sought to test a number of main and sub-hypotheses related to the correlation and influence relationships between its variables, to find out the extent to which these variables were adopted, as well as to answer questions related to the research problem, in order to reach the desired. For the purpose of the analysis, I adopted a set of statistical tools in analyzing the data mean, and the statistical programs. The research reached a number of conclusions, the most important of which are: adopting the customer's insight into its dimensions as an explanatory variable that improves and enhances the perceived mental image of the researched company as a dependent variable. At the same time, presented a set of recommendations, most notably: the need for the company's management to pay more attention to the customer's insight variable and work to enhance it by adopting and applying its dimensions in the field, in a way that contributes to improving its perceived mental image.

Author Biographies

Fouad Hammoodi AL-Attar, College of Administration and Economics - University of Karbala

استاذ 

قسم ادارة الاعمال

Alaa Farhan Talib, College of Administration and Economics - University of Karbala

استاذ 

قسم ادارة الاعمال

Mahamood F. Abdali, College of Administration and Economics - University of Karbala

استاذ 

قسم ادارة الاعمال

References

أولاً – العربية

أ . الكتب

أمام ، أبراهيم (1995) ، فن العلاقات العامة والأعلام ، ط 2 ، مكتبة الأنجلوالمصرية ، القاهرة .

جلاب، أحسان (2011)، ادارة السلوك التنظيمي في عصر التغيير، دار صفاء للنشر، والتوزيع ، عمان .

جيدير ، ماثيو (2008) ، منهجية البحث العلمي ، ترجمة ملكة أبيض ، دار الكتاب العربي ، عمان .

عنبة ، لبيب وعلي ، هالة فؤاد والسعدني ، نيرمين ورشوان ، ميرفت (2017) ، التسويق : المباديء والتطورات الحديثة ، مكتبة الأنجلو المصرية ، القاهرة .

النسور ، أياد عبد (2010) ، الأصول العلمية للتسويق الحديث ، دار صفاء للنشر والتوزيع ، عمان .

ب . المجلات العلمية والدوريات

حسين ، حسين وليد (2018) ، دور تكنولوجيا المعلومات في تعزيز بصيرة الزبون عن طريق مهارات الموارد البشرية – بحث أستطلاعي لآراء عينة من موظفي شركة أسيا سيل للأتصالات ، مجلة كلية الادارة والأقتصاد ، جامعة بغداد ، العدد 117 .

الحكيم ، ليلى محسن (2020) ، دور التسويق الشمولي في تعزيز بصيرة الزبون عن طريق الصورة الذهنية للمنظمة – دراسة أستطلاعية لآراء عينة من قادة وتابعين في شركة كالة لتجارة المنتجات الغذائية في كربلاء ، مجلة الكلية الأسلامية ، الجامعة الأسلامية ، العدد 58 .

حمودي ، وجدان والطائي ، هبة محمد (2014) ، دور أبعاد المعرفة التسويقية في تعزيز المكانة الذهنية للمنظمة – دراسة أستطلاعية في الشركة العامة لصناعة الأدوية والمستلزمات الطبية في نينوى ، مجلة تكريت للعلوم الادارية والأقتصادية ، المجلد 10 ،ع 31.

الحوري ، فالح والزيادات ، ممدوح وعباينة ، هايل (2009) ، ادارة الصورة الذهنية للمنظمات الأردنية في أطار واقع المسؤولية الأجتماعية – دراسة ميدانية في شركات الأتصالات الخلوية الأردنية ، مجلة شؤون أجتماعية ، المجلد 31 ، العدد 121 .

عبد الأمير ، صفاء عبدعلي (2019) ، دور القدرات التكنولوجية في العلاقة بين القيادة الخلاقة والصورة الذهنية للمنظمة ، المجلة العراقية للعلوم الادارية ، كلية الادارة والأقتصاد ، جامعة كربلاء ، م15 ، ع59 .

عبدالله ، حيدر ومصري ، أحسان ومحمود ، سعد (2021) ، دور التوجه الأستراتيجي في تحقيق التسويق الأبتكاري – بحث تحليلي وصفي لآراء عينة من العاملين في شركة أسيا سيل للأتصالات ، مجلة جامعة الأنبار للعلوم الأقتصادية والادارية ، جامعة الأنبار ، المجلد 13 ، العدد 2 .

لفته ، بيداء ستار (2016) ، تأثير أبعاد الصورة الذهنية للشركة في جذب أنتباه المستهلك العراقي للمنتجات المحلية ، مجلة دراسات محاسبية ومالية ، جامعة بغداد ، المجلد 11 ، العدد 35 .

ت . الرسائل والأطاريح

أعراب ، عمورات (2019) ، دور التسويق الداخلي في تعزيز المكانة الذهنية للخدمات المصرفية – دراسة مقارنة بين بعض المصارف الجزائرية والأجنبية في السوق الجزائرية ، أطروحة دكتوراه ، كلية العلوم الأقتصادية والتجارية وعلوم التسيير ، جامعة فرحات عباس ، الجزائر .

الراشدي ،رائد (2020) ، دور القيادة بالقيم في تعزيز المكانة الذهنية للمنظمة – بحث أستطلاعي لآراء عينة من الموظفين في جامعة وارث الأنبياء ، رسالة ماجستير ، كلية الادارة والأقتصاد ، جامعة كربلاء .

الشمري ، محمد عوض (2017) ، التسويق الرقمي ودوره في تعزيز الصورة الذهنية للمنظمة – دراسة أستطلاعية لآراء العاملين في شركة أسيا سيل للأتصالات العراقية فرع كربلاء المقدسة ، رسالة ماجستير ، كلية الادارة والأقتصاد ، جامعة كربلاء .

عناد ، أحمد (2019) ، تأثير ممارسات الخداع التسويقي في الصورة الذهنية لعينة من شركات التأمين من وجهة نظر الزبون – دراسة تحليلية ، رسالة ماجستير ، كلية الادارة والأقتصاد ، جامعة القادسية .

كردي ، أحمد السيد طه (2011) ، ادارة الصورة الذهنية للمنظمات في أطار واقع المسؤولية الأجتماعية – دراسة ميدانية لعينة من شركات الأدوية المصرية ، رسالة ماجستير ، كلية التجارة ، جامعة بنها .

الكلابي ، أمير نعمة (2017) ، بناء بصيرة الزبون على أساس التسويق الشمولي عن طريق البراعة التسويقية – دراسة أستطلاعية تحليلية في عينة من المصارف التجارية الخاصة في محافظتي بغداد والنجف الأشرف ، أطروحة دكتوراه ، كلية الادارة والأقتصاد ، جامعة الكوفة .

الكوفجي ، عامر مفلح (2015) ، أثر عناصر المزيج التسويقي المصرفي في تكوين الصورة الذهنية لدى عملاء البنك العربي الأسلامي الدولي في الأردن – دراسة ميدانية في مدينة أربد ، رسالة ماجستير ، كلية الدراسات العليا ، جامعة الزرقاء .

ثانياً - الأجنبية

A . Book

Dewberry,C. (2004), Statistical Methods for Organizational Research : Theory and Practice, Psychology Press .

Ingram, Toby (2011), Corporate Reputation : Definitions and Representative History of Literature Contributed .

Kotler, Philip & Armstrong, Gary (2018), Principles of Marketing, 17th ed. , Prentice – Hall, Lego, Italy .

Kotler, Philip & Keller, Kevin Lone (2015), Marketing Management, 12th ed. ,Prentice – Hall Companies, Inc., New Jersey, U.S.A.

Patzman, J. U. & Hartwig, J. (2018), Markenfuhrung Mit Archetypen : Von Helden and Zerstorern : Ein Neues Archetypisches Modell Fur Das Marken Management, Wiesbaden : Springer Gabler .

Rogelberg, Steven G. (2017), The Sage Encyclopwdia of Industrial and Organizational Psychology, 2nd ed. ,Publishing Company SAGE Publications, Inc, United States of America .

Scandure, Terria (2016), Essentials of Organization Behavior, Los Angeles, London, New Delhi .

Wilson, P. John (2017), Human Resource Development, British Library Cataloguing in Publication Data, 2nd ed. , London .

B . Journals & Periodicals & Researches

Abd – Hamid, Siti Ngayesah & Jusoh, Wan Jamaliah Wan (2016), Corporate Image of Zakat Institutions in Malaysia, Geografia Online Malaysian, J. of Society and Space 12, Issue 2 .

Ahmad, Anees & Thyagaraj, K. S. (2015), Understanding The Influence of Brand Personality on Consumer Behavior, J. of Advanced Management Science Vol. 3 , No. 1 .

Al – Rhaimi, Salam Ahmad (2015), The Impact of Internal Marketing on The Mental Image of The Tourism Programm, International, J. of Marketing Studies, Vol. 7, No. 3 .

Alcaide – Pulido, Purificacion & Alves, Helena & Gutierrez – Villar, Belen (2017), Development of A Model to Analyze Hei Image : A Case Based on A Public University, J. of Marketing for Higher Education, Vol. 27, Issue 2 .

Alhadid, Anas & Qaddomi, Batool Ahmmad (2016), The Role of Public Relations on Company Image : Social Media As Moderating Variable : A Case Study At The Applied Science Private University At Jordan, International, J. of Academic Research in Business and Social Sciences, Vol. 6 , No. 4 .

Basaran, Umit (2016), Examining The Relationships of Cognitive, Affective and Conative Destination Image : A Research on Safranbolu, Turkey, International Business Research, Vol. , No. 5 .

Bracwell, David B. (2015), A Four – Factor Model for Mining Holistic Marketing, J. of Marketing, Vol. 3 , No. 25 .

Browning, Nicholas & Gogo, Osenkor & Kimmel, Marvin (2017), Comprehending CSR Messages : Applying The Elaboration Likelihood Model, Corporate Communications : An International J., Vol. 23, No. 1 .

Chen, Ching – Fu & Tsai, Dungchun (2007), How Destination Image and Evaluative Factors Affect Behavioral Intentions ? J. Tourism Management, Vol. 28 .

Chowdhury, Saiful Kibria & Salam, Monalisa (2015), Predicting Attitude Based on Cognitive, Affevtive and Conative Components : An Online Shopping Perspective, Stamford, J. of Business Studies, Vol. 6/7, Issue 2/1 .

Costa, Fabio Reis Da & Pelissari, Anderson Soncini (2017), Corporate Image : Influencing Factor From The Viewpoint of Students of Distance Learning Courses, BBR. Brazilian Business Review, Vol. 14, No. 1 .

Duhachek, Adam & Iacobucci, Dawn (2005), Consumer Personality and Coping : Testing Rival Theories of Process, J. of Consumer Psychology, Vol. 15, No. 1 .

Florin, Dave & Callen, Barry & Pratzel, Mike & Kropp, Jeane (2007), Harnessing The Power of Consumer Insight, J. of Product & Brand Management, Vol. 16, Issue 2 .

Friedman, Victor J. & Sykes, Israel, Lapidot – Lefler, Noam & Haj, Noha (2016), Social Space As A Generative Image for Dialogic Organization Development, in Research in Organizational Change and Development, Published Online .

Ghorbani, Hassan & Mousavi, Seyede Maryam (2014), The Study Impact of Consumer Personality Traits on Brand Personality and Brand Loyalty (Case Study) : Product Group of Isfahan Iran Khodro, International, J. of Academic Research in Business and Social Sciences, Vol. 4, No. 1 .

Huang, Cheng – Shung (2014), Some Insights Into Customer Orientation : An Investigation of Sale people in Taiwan, The International, J. of Human Resource Management, 22 : 12 .

Keyvanara, Maryam & Monadjemi, Seyed Amirhassan (2015), Simulating Brain Reaction to Methamphetamine Regarding Consumer Personality, International, J. of Artificial Intelligence & Applications, Vol. 6, No. 4 .

Khan, Bareerah & Rizwan, Muhammad (2014), Factors Contributing to Customer Loyalty in Commercial Banking, International, J. of Accounting and Financial Reporting, Vol. 4, No. 2 .

Kim, Seehyung & Yoon, Yooshik (2003), The Hierarchical Effects of Effective and Cognitive Components on Tourismm Destination Image, J. of Travel & Tourism Marketing, Vol. 14 .

Knights, David & Sturdy, Andrew & Morgan, Glenn (2001), The Consumer Rules ? An Examination of The Rhetoric and Reality of Marketing in Financial Services, European, J. of Marketing, Vol. 28, No. 3 .

Kratzer, T. , Ferdinand, H., Kramer, L. & Patzman, J. (2018), Markenpositionierung Durch Archetypen, Markenbrand 6 .

Lin, Long – Yi & Chen, Chun – Shuo (2006), The Influence of The Country of Origin Image, Product Knowledge and Product Involvement on Consumer Purchase Decisions : An Empirical Study of Insurance and Catering Services in Taiwan, J. of Consumer Marketing, Vol. 1, Issue 1 .

Nasreddine, Lara & Akl, Christelle & Al – Shaar, Laila & Almedawar, Mohamad & Ismaeel, Hussain (2014), Consumer Knowledge, Attitudes and Salt – Related Behavior in The Middle – East : The Case of Lebanon, J. Nutrients, Vol. 6 .

Nguyen, Ha Thu & Nguyen, Hoang & Nguyen, Nhan Duc & Phan, Anh Chi (2018), Determinants of Customer Satisfaction and Loyalty in Vietnamese Life – Insurance Setting, J. of Sustainability, Vol. 10, No. 4 .

Price, Rebecca & Wrigley, Cara (2016), Design and A Deep Customer Insight Approach To Innovation, J. O. International Consumer Marketing, Vol. 28, No. 2 .

Rajola, F. (2013), Customer Relationship Management in The Financial Industry, Management for Professionals Springer – Verlag Berlin Heidelberg .

Ramya N. & Ali, S. Mohamed (2016), Factors Effecting Consumer Buying Behavior, International, J. of Applied Research, Vol. 2 .

Rani, Pinki (2014), Factors Influencing Consumer Behavior, J. of Curr. Res. Aca. Rev. , Vol 2, No. 9

Slabbert, Elmarie & Martin, Svenia (2017), Aspects Influencing The Cognitive, Affective and Conative Images of An Arts Festival, African, J. of Hospitality, Tourism and Leisure, Vol. 6 .

Wansink, Brian (2016), Locating and Leveraging Inside Sources of Consumer Insights, J. of Consumer Marketing, Vol. 33, Issue 3 .

Weiwei, Tang (2007), Impact of Corporate Image and Corporate Reputation on Customer Loyalty : A Review, Management Science and Engineering, Vol. 1, No. 2 .

Wiele, Ton Van Der, Hesselink, Martin & Iwaarden, Jos Van (2014), Mystery Shopping : A Tool To Develop Insight Into Customer Service Provision, Total Quality Management & Business Excellence, J. 16 : 4 .

Wieneke, Alexander & Lehrer, Christiane (2016), Generating and Exploiting Customer Insights From Social Media Data, J. of Electron Markets, Institute of Applied Informatics At University of Leipzig .

Zanjani, Mehdi Shami & Rouzbehani, Roshanak & Dabbagh, Hosein (2018), Proposing A Conceptual Model of Customer Knowledge Management : A Study of CKM Tools in British Dotcoms, International Scholarly and Scientific Research and Innovation, Vol. 2, No. 2 .

C . Thesis & Dissertation

Bailey, Christine Ruth (2009), How Companies Use Customer Insight To Drive Customer Acquisition, Development and Retention, Dba Thesis, School of Management, Vol. 3, No. 2 .

Consoli, Domenico (2009), Emotions That Influence Purchase Decisions and Their Electronic Processing, Annales Universitatis Apulensis : Series Oeconomica, 11. (2) .

المخطط الفرضي للدراسة

Published

2023-09-01

How to Cite

فؤاد حمودي العطار, علاء فرحان طالب, & محمود فهد عبدعلي. (2023). The Role of Customer Insight in Improving the Perceived Mental of The Organization- An Exploratory Study of The Opinions of A Sample of Managers of Zain Iraq Mobile Communications Company: بحث استطلاعي لآراء عينة من مديري شركة زين العراق للاتصالات المتنقلة. Iraqi Journal for Administrative Sciences, 19(77), 26–62. Retrieved from https://journals.uokerbala.edu.iq/index.php/ijas/article/view/1670