Planning of marketing information systems and its impact on the
An analytical study of the views of a sample of workers in ( Bank of Bagdad ) in the provinces of middle Euphrates
Keywords:
marketing information systems, marketing of e-banking, Bank of Bagdad, middle EuphratesAbstract
The study deals with the planning of marketing information systems and its impact in the marketing of electronic banking: An analytical study of the views of a sample of employees in (Bank of Baghdad) for the governorates of the Middle Euphrates to achieve two types of objectives, the theory that focuses on the planning of marketing information systems and its impact in the success of electronic banking marketing, And the field, which represents an analytical survey of the views of a sample of employees in (Bank of Baghdad) in the provinces of the Middle Euphrates, and the role of planning of marketing information systems in helping decision makers to make appropriate decisions. The study gained its importance as one of the few attempts that dealt with this subject, In the provinces of the Middle Euphrates.
The study was based on three basic assumptions. The first is based on the absence of a significant correlation between the dimensions of information systems planning Marketing and the dimensions of e-banking marketing. The second hypothesis assumes that there is no significant effect of planning of marketing information systems in electronic banking marketing,The third hypothesis assumes that there is no significant effect on the dimensions of the planning of marketing information systems in electronic banking marketing. The descriptive statistics and the analytical statistics were used. Some statistical methods were used, the most important of which were the repetitions, percentages, weighted arithmetic, standard deviations, EAF), the use of the KMO scale, the use of Bartlett's selection, the selection of T, the regression equations, the R values, and the F value were used, the data were collected by the questionnaire and analyzed mathematically using For the scientific census and was carried out using the statistical program (SPSS.V.18) The study has reached a number of conclusions, the most important of which is that the environment is considered a major variable in the field of e-banking marketing. The planning of the marketing information systems has become the main link between the bank and the environment. Which will support the work of the bank and seek to implement the activities of electronic marketing, the statistical results showed a correlation relationship and a significant impact between the planning of marketing information systems and electronic banking marketing in general and in detail The researcher recommended the gradual abandonment of the bureaucratic structures and the traditional marketing methods in banks, and the tendency to build flexible and flexible electronic marketing structures and networks to respond to the changes that have been introduced and to enhance the role of the marketing information and information exchange systems. The policy of change and development as a systematic and continuous process in the bank
References
أ- الكتب
البكري، ثامر ياسر و جمال عبد الرسول الدباغ ، " التسويق الألكتروني / مدخل التحديات في إدارة الأعمال للألفية الثالثة " ، مجلة العلوم الاقتصادية والإدارية ، المجلد 8 / 2001 .
البكري ، ثامر ياسر ، " التسويق أسس ومفاهيم معاصرة " الأردن ،عمان ، دار اليازوري ، 2006 .
أبو فارة ، يوسف احمد "التسويق الألكتروني " الأردن ، عمان ، دار وائل للطباعة والنشر والتوزيع ، 2004 .
ابو قحف : عبد الله السلام وآخرون "التسويق" مصر ، المكتبة الجامعة الحديث ، 2006 .
الصحن ،محمد فريد ، " قراءات في إدارة التسويق " مصر ، الإسكندرية ، الدار الجامعية ، الطبعة الأولى ، 2002
الطائي، حميد " الأسس العملية للتسويق الحديث " الأردن ، عمان ، دار البازوري ، 2007.
العلاق، شبر " الاستراتيجية التسويقية في الإنترنت " الأردن ، عمان ، دار المناهج للنشر والتوزيع ،2003 .
جاد الرب ، سيد محمد " نظم المعلومات الإدارية " مصر ، الإسماعيلية ، الدار الجامعية ، 2008 .
جنبيهي ، محمود و جنبيهي ممدوح، ، "البنوك الألكترونية" مصر، الإسكندرية، دار الفكر الجامعي ،2005 .
خليل ، د. وائل رفعت " إدارة التسويق" الأردن ، عمان ، دار المعتز للطباعة والنشر ، 2017 .
كشت، ابراهيم، وآخرون ، "دليل القانونيين إلى الأعمال المصرفية" الأردن ،عمان ، البنك الأردني الكويتي، دائرة المكتبة الوطنية، 2005 .
معلا، ناجي، "الأصول العلمية للتسويق المصرفي" الأردن ، عمان ، دائرة المكتبة الوطنية ، 2007 .
نصير، محمد طاهر "التسويق الألكتروني" الأردن ، عمان، دار الحامد للنشر ولتوزيع، 2004 .
نصير، محمود طاهر "التسويق الألكتروني" الاردن، عمان، دار الحامد، 2005.
.واشد ، ورديه : "التسويق الألكتروني " لبنان ، بيروت ، مجد المؤسسة الجامعية للدراسات والنشر والتوزيع ، 2008 .
ب- البحوث والرسائل والأطاريح
- الحداد ، د . بدير "نحو استراتيجية للتخطيط لأنشاء نظم التسويق الألكتروني " مصر القاهرة الجمعية العربية للإدارة ، المؤتمر السنوي الثاني ، 2000 .
- الخنساء ، سعاد " التسويق الألكتروني وتفعيل التوجه نحو الزبون من خلال المزيج التسويقي " الجزائر ، رسالة ماجستير ، جامعة يوسف بن حدة ، ،2006.
- خريوش،احمد حاتم، ،"نموذج تبني الخدمات المصرفية الألكترونية في فلسطين"، فلسطين، نابلس، رسالة ماجستير غير منشورة، جامعة النجاح –2011.
- لزهر، علمي، ، "أهمية نظم المعلومات التسويقية في اتخاذ القرارات التسويقية"، رسالة ماجستير منشورة، كلية العلوم الاقتصادية وعلوم التسيير، جامعة بن يوسف بن جدة. 2006
ثالثاً: المصادر الأجنبية
Al-Aboud, Fahad N. "Strategic information systems planning: A brief review." International. Journal of Computer Science and Network Security 11.5(2011): 179-183.
Akinyele S.T., & olorunleke K.: “Technology and Services Quality in the banking Industry: an Empirical Study of various factors in Electronic banking Services”, International business management, 1993-5250, 2010/ 209 -221
Atos, Sector For Strategic Planning, Aid Coordination and European Integration, http://www.mpr.Gov.ba/userfiles/.2008
Awad Elias , “Electronic Commerce: from vision to fullfillment”, Pearson Prentice Hall, Upper Saddle River, New Jersey. 2002
Ball A.Donold, McCulloch Jr., Frantz L. Paul, Geringer J. Michael, Minor S. Michael ,International Business, The Challenge of Clobal Competition, 9th ed., Printed, Irwin McGraw-Hill, USA. 2004
Cox, Barbara,G. and Koelzer “Internet Marketing”, Pearson Prentice Hall, Upper Saddle River, New Jersey. , 2004
Fill, Chris, "Marketing Communications Contexts, Contents and Strategies", 2 ed, Prentice- Hall, Europe, 1999.
Joseph, P.T., "E-commerce: A managerial Perspective",Prentice Hall of India,Private Limited, New Delhi. 2004
Kotler, Ph. And Armstrong, G. “ Principle of Mraketing”, Pearson Prentice Hall, Upper Saddle River, New Jersey. 2004
Mejia Comez, R. Luis, Balkin B. David and Cardy L. Robert, Management, 2nd ed., Irwin McGraw-Hill, USA. 2005
Newkirk, Henry E., Albert L. Lederer, & Cidambi Srinivasan. "Strategic information systems planning: too little or too much?." The Journal of Strategic Information Systems, 2003, 12.3 201-228.
Pierre desmet '' lapromotino des ventes '' dunod paris , 2002 .
Post Gerald & Anderson David. L. "Management Information System". New York: McGraw-Hill. 2006.
Rawani . A & Gupta. M, ''Strategic Information Systems Planning in The Banking Sector--A Path Analytic Model Study in The Indian Context '' Asian Academy of Management Journal, Vol. 7, No. 2,PP. 2002, 67—86
Segars, Albert .H & Varun Grover. ''Strategic information systems planning success: an investigation of the construct and its measurement." MIS quarterly, 1998, 139-163. .
Thompson JR. Arthur, Strickland A. J. and Kramer Tracy, Reading in Strategic Management, 5th ed., Printed, Irwin. McGraw-Hill, USA. 1995.
Turban, E. Lee, J. Viehland, “Electronic Commerce”: Amanagerial Perspective, Pearson Education, Inc., Upper Saddle River, New Jersey. 2004.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2024 Economics and Administration College - Karbala University
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International License.
Authors retain the copyright of their papers without restrictions.