Strategic leadership and its role in achieving the components of innovation -an exploratory study on a sample in the environment of Iraqi public and private banks in Karbala Governorate

an exploratory study on a sample in the environment of Iraqi public and private banks in Karbala Governorate

Authors

  • Lamia Ali Ibrahim
  • Maysa Saad Jawad

Keywords:

Strategic leadership, components of innovation

Abstract

The purpose of this research is to know the role played by Strategies Entrepreneurship in their dimensions (creativity and innovation, risk tolerance, opportunity) in the achievement of the components of creativity (fluency, originality, flexibility and sense of problems) He provided theoretical foundations for the variables and for the purpose of achieving the objectives of the research was built a hypothesis that determines the nature of the relationship and the impact between the variables, As the Strategies Entrepreneurship enables the organization to maintain its level and position in the market through the development and expansion of its business and ability to excel at competitors, while at the same time focus on the components of creativity within the bank to represent a tool that contribute to raising the quality of banking service and achieve a competitive advantage of banks strengthens their position With competitors thus achieving the largest market share possible, The study was conducted on a sample of Iraqi government and private banks to obtain the necessary information through a questionnaire  prepared for this purpose distributed to a sample of (8) banks. The number of respondents was(71) representing administrative leaders and employees at different levels, The study used a set of advanced statistical methods as simple and multiple correlation coefficients to measure correlation between variables, t, simple and multiple regression analysis, and (F), and (R2) was used to explain the effect of the independent variable in the dependent variable. A group of conclusions was the most important that there is a significant role of Strategies Entrepreneurship in the components of innovation in the banks surveyed and concluded the research with a set of recommendations, the most important intensification of the knowledge effort on the topics of modern management

References

‌أ. الكتب العربية

الدوري ، زكريا مطلك ،الإدارة الاستراتيجية مفاهيم وعمليات وحالات دراسية ،دار اليازوردي للنشر والتوزيع ، عمان-الأردن ،2005 .

العامري , صالح مهدي محسن والغالبي , طاهر محسن منصور , الادارة والاعمال" , ط1 , دار الاوائل للنشر والتوزيع , عمان , الاردن , 2007.

الفاعوري، رفعت عبد الحليم، ، إدارة الإبداع التنظيمي المنظمة العربية للتنمية الإدارية، القاهرة، جمهورية مصر العربية , 2005.

اللوزي ، موسى ، التطوير – أساسيات ومفاهيم حديثة ، الطبعة الثانية ، دار للنشر ، عمان، المملكة الأردنية الهاشمية، 2003

النجار، فايز جمعة صالح، والعلي، محمد، عبد الستار , "الريادة وإدارة الأعمال الصغيرة". الطبعة الثانية، دار الحامد للنشر، عمان، الأردن , 2010.

حسن ، حسين عجلان " استراتيجيات الإدارة المعرفية في منظمات الأعمال "، أثراء للنشر والتوزيع ، عمان ، الأردن , 2008

نجم ، عبود نجم ، إدارة الابتكار , دار وائل للطباعة والنشر ، ط1 ،عمان ، الأردن2003 ,

‌ب. الرسائل والاطاريح

التك ، اسيل زهير رشيد أمين، دور الإدارة الذاتية في تعزيز الإبداع لأعضاء الهيئة التدريسية في جامعة الموصل، رسالة ماجستير ،جامعة الموصل ،2006.

الربيعي , أكرم محسن علي " المعلومات الاستراتيجية والإبداع المنظمي وأثرهما في تحقيق الميزة التنافسية (دراسة ميدانية في وزارة التعليم العالي والبحث العلمي) , اطروحة دكتوراه مقدمة الى مجلس كلية الإدارة والإقتصاد في الجامعة المستنصرية / الدراسات المستقبلية , 2011

الصقال , احمد علي بشير احمد " العلاقة بين عوامل الإبداع الفردي وعمليات إدارة المعرفة دراسة لأراء عينة من العاملين في المستشفى الجامعي التخصصي لكلية طب الأسنان.جامعة الموصل. رسالة دبلوم عالي مقدمة إلى مجلس كلية الإدارة والاقتصاد في جامعة الموصل وهي جزء من متطلبات نيل شهادة الدبلوم العالي التخصصي في إدارة الصحية وإدارة المستشفيات 2008

محمد , ايمن جاسم مدى توافر أبعاد الإبداع الاستراتيجي في المنظمات الصناعية دراسة استطلاعية في الشركة العامة لصناعة الأدوية والمستلزمات الطبية في نينوى بحث مقدم الى مجلس كلية الإدارة والاقتصاد في جامعة الموصل وهي جزء من متطلبات نيل شهادة الدبلوم العالي في إدارة الأعمال 2008

المختار، جمال عبد الله خلف، دور ابعاد الريادة الاستراتيجية والسياسات والبرامج الحكومية في بناء حاضنات الاعمال، أطروحة دكتوراه ، كلية الإدارة والاقتصاد ،جامعة الموصل 2012 .

الملوك ، جلال سعد ،(2002) ، اثر استراتيجية التمكين في تعزيز الإبداع ألمنظمي ،دراسة تحليلية في جامعة الموصل ، اطروحة دكتوراه غير منشورة ، كلية الإدارة والاقتصاد ، جامعة الموصل .

يونس ،عبد الله جار الله، 2006 عناصر التفكير الإبداعي ودورها في تحديد الخيار الاستراتيجي دراسة في مجموعة مختارة من المنظمات الصناعية العامة/ نينوى، رسالة ماجستير غير منشورة ،كلية الإدارة والاقتصاد، جامعة الموصل

ج : البحوث والدوريات:

أبو ردن, إيمان بشير محمد, 2012, "واقع تطبيق الاستراتيجيات الريادية- دراسة حالة في شركة آسياسيل للاتصالات المتنقلة في العراق", مجلة جامعة الموصل, (المؤتمر العلمي السنوي الخامس/ الريادة وذكاء الأعمال في المنظمات العراقية),ج2 .

د: المؤتمرات والندوات

القريوتي ، محمد قاسم احمد ، إدارة الابداع ، المؤتمر العلمي الأول ، جامعة الاسراء ، عمان- الأردن ، 2005.

A- BOOKS:

Boiton , Bill & Thompson , John , (2004) , Entrepreneurs / Talent , Temperament , Technique , 2th .Ed ,Elsevler Butter Worth Heinemann , U.K

Daft , Richard L. (2001) : “Organization Theory and Design” , west Publishing . co., U.S.A

Daft, Richard L., (2010), "Understanding The Theory and Design of Organization"10th ed, South- Western.

Dess,Gregory G.&Lumpkin,G.T & Eisner,Alan B&Mc Namara,Gerry, (2007) " Strategic Management Creating Competitive advantages ",3 th ed Mc Graw-Hill , U.S.A.

Dess,Gregory G.&Lumpkin,G.T & Eisner,Alan B&Mc Namara,Gerry, (2012) " Strategic Management Creating Competitive advantages ",6 th ed Mc Graw-Hill , U.S.A.

Ferrell , O.C. , Hirt , Geoffrey & Ferrell , Linda , (2006) , " Business ", 5th .Ed , McGraw-Hill , Inc , U.S.A.

Fisscher, Oalf, Frenkel, David, Lurie, Yotam, Nijhof, Andree 2005 Stretching the Frontiers: Exploring the relationship Between Entrepreneurship and Ethics, Journal of Business Ethics, Vol. 66 .

Gomez-Mejia,Luis R., Balkin , David B. &Cardy,Robert L. , (2005) , " Management " , 2th .Ed , McGraw-Hill Irwin , New York , U.S.A

Hitt , Michael & Hoskisson . Robert E . & Ireland R . Dunanehomson , (2007) , "Management of strategy : Concepts and cases " , south – western

Jones, Gareth R,& George, Jennifer M,(2008), "Management ", Contemporary ,5thEd,Mc Graw-Hill Irwin .

Jones, Gareth R.,(2007),"Organizational Theory, Design , and Change",5th ed ,Pearson-Hall, New jersey

Kotler, Philip, (2000), Marketing Management , The Millennium Edition , By prentice – Hall International Inc.

Lee , asng M ., Lim , seong – Bea & pathak , Raghuvar D ., (2011), " Culture and Entrepreneurship orientation : A multi – country study " , lnt Entrep Manag J ., Vol . 7 , No . 1 , pp : 1 – 15 .

Leon C ,Mary G , Willian2006, Small Business Management 5th ed Mc Graw-Hill, N,Y.

Marinus ، los ، (2000) ، Creativity and Technology and Technological innovation in the united states ، Research Technology management NOV/DEC ،VOL( 43)، Issus (6).

Marion Debruyne and Marie schooraerts ، (2006) ،Strategic innovation As The Alternative ، octobar، www.innovation-point.com

Robbins , Stephen. P. , ,(2004) '' Organizational Behavior " ,John Wiley & Sons, 9th ,10th Ed. ,New Delhi, San Diego state University .

Rothaermel , Frankt ,(2013)," Strategic Management ", 7 th ed Mc Graw- HILL International.

Zainol , Fakhrul A. & Ayadurai , Selvamalar (2011), " Entrepreneurial Orientation and Firm Performance : The Role of Personality Traits in Malay Family Firms in Malaysia " , International Journal of Business and Social Science , Vol- 2 , No. 1

B- Journals & Periodicals & Articles:

Cortese , Amy , (2001) : Master of Innovation , Business week , Spring Issue , 26 – 37

Ferreira , Joao J ., A Zevedo , Susana G . & Ortiz , Ruben . F ., (2011) " Contribution of Resource – Based view and Entrepreneurial orientation on small Firm Growth " , Caudernos De Gestion , Vol . 11 , No . 1 .

Yılmaz , Kurtuluş,(2012), " THE RESPONSE OF THE ENTREPRENEURSHIP TO THE CHANGING BUSINESS ENVIRONMENT: STRATEGIC ENTREPRENEURSHIP" ,International Journal of Economic and Administrative Studies.

Zipple , Anthony , (2001) : Making Innovation Happen , Psychiatric Rehabilitation Journal , Sprring , Vol. 24 , Issue , 4.

Published

2024-09-19

How to Cite

لمياء علي ابراهيم, & ميساء سعد جواد. (2024). Strategic leadership and its role in achieving the components of innovation -an exploratory study on a sample in the environment of Iraqi public and private banks in Karbala Governorate: an exploratory study on a sample in the environment of Iraqi public and private banks in Karbala Governorate. Iraqi Journal for Administrative Sciences, 15(59), 243–275. Retrieved from https://journals.uokerbala.edu.iq/index.php/ijas/article/view/2381