The impact of corporate governance on marketing auditing
an analytical study of the opinions of a sample of employees in the Iraqi commercial banking sector
Keywords:
Corporate governance, marketing auditAbstract
This study aims to measure the impact of governance in the marketing audit in banks sector through the selection of a number of private commercial banks in Iraq and within the province of Karbala. Where the financial crises and cases of financial corruption and fraud experienced by many business organizations and financial institutions led to loss of confidence in the administrative systems and laws And monitoring and accounting, which made it necessary to clarify solutions and alternatives to regulate the relationship and raise the efficiency of control and management. In order to achieve this, the study relied on governance as an independent variable. Marketing audit was expressed as a dependent variable. The study reached a number of conclusions, the most important of which are the existence of significant relationship between the dimensions of governance, which means that banks can benefit from the governance in order to enhance the dimensions of the marketing audit.
References
أولا : المصادر العربية
- الكتب
خليل , عطا الله وارد والعشماوي , محمد عبد الفتاح , 2008 , الحوكمة المؤسسية , مكتبة الحرية للنشر والتوزيع , القاهرة.
سليمان , محمد مصطفى , 2006 , حوكمة الشركات (معالجة الفساد المالي والاداري) , الطبعة الاولى , دار نشر الثقافة , الاسكندرية – مصر .
-الرسائل والاطاريح
- بوطمينة, أبراهيم ,2013 ," دور التدقيق المحاسبي في حوكمة الشركات ",دراسة حاله, رسالة ماجستير, جامعة محمد خيضر- بسكرة .
- جوده , فكري عبد الغني محمد ,2008 ,"مدى تطبيق مبادئ الحوكمة المؤسسية في المصارف الفلسطينية وفقا لمبادئ منظمة التعاون الاقتصادي والتنمية ومبادئ لجنة بازل للرقابة المصرفية ",دراسة حاله , رسالة ماجستير ,الجامعة الاسلامية – غزة . http://library.iugaza.edu.ps/thesis/83355.pdf
- حليس ,عبد الحليم , 2014 ," دور آليات الحوكمة المصرفية في تحقيق جودة المعلومات المحاسبية ",دراسة حالة ,رسالة ماجستير ,جامعة محمد خيضر-بسكرة .
- حميدي, كرار سليم عبد الزهره ,2011,"العلاقة بين حوكمة الشركات وتمهيد الدخل",دراسة تطبيقية في عينة من المصارف العراقية , رسالة ماجستير ,أدارة واقتصاد , جامعة الكوفة .
- دعبوز , سعاد , 2014 , " أرساء مبادئ الحوكمة المؤسسية في القطاع المصرفي وواقعها في المؤسسات المصرفية الجزائرية", رسالة ماجستير ,جامعة أكلي محند أولحاج .
- سعيد , برهان حكمت ,2008 ," مقومات تطبيق الشركات لقواعد التحاكمية " دراسة استطلاعية في الشركة العامة لتجارة الحبوب فرع نينوى ,دبلوم عالي ,كلية الادارة والاقتصاد , جامعة الموصل .
- سليماني , رشيدة ,2013, "دور آليات الحوكمة في تحسين الاداء المالي لشركات التأمين ", دراسة حاله, رسالة ماجستير , جامعة محمد خيضر-بسكرة .
- شراد , محمد أصيل , 2016 ,"المراجعة الخارجية كآليه لتفعيل مبادئ حوكمة الشركات في الجزائر ", رسالة ماجستير ,جامعة محمد خضير – بسكرة .
- شناي, هاجر ,2015, المراجعة التسويقية وأهميتها في تحسين الاداء التسويقي للمؤسسة الخدمية "دراسة حالة مؤسسة اتصالات الجزائر " رسالة ماجستير, الجزائر .
- العبعوبي , محمد ,2014 ," تفعيل آليات حوكمة الشركات في المؤسسات الصغيرة والمتوسطة", دراسة حاله , رسالة ماجستير , جامعة محمد خيضر – بسكرة .
- العنزي , أحمد مهدي هادي , 2013 ," تحليل تأثير اليات حوكمة الشركات الداخلية على مستوى الافصاح المحاسبي" بحث تطبيقي في عينة من المصارف العراقية, رسالة ماجستير , كلية الادارة والاقتصاد , جامعة الكوفة .
- الغزالي, رامي حسن , 2015 , "دور تطبيق قواعد حوكمة الشركات في منع حدوث التعثر المالي في الشركات المدرجة في بورصة فلسطين", دراسة تحليلية , رسالة ماجستير ,كلية التجارة ,الجامعة الاسلامية _غزة
- فداوي , أمينة ,2014 ,"دور ركائز حوكمة الشركات في الحد من ممارسات المحاسبة الابداعية , دراسة عينه , أطروحة دكتورا , جامعة باجي مختار – عنابة .
- فرحاتية , العيد , 2006," دور نظام المعلومات التسويقية في التخطيط للنشاط التسويقي والرقابة عليه" , دراسة حالة , رسالة ماجستير , جامعة محمد بوضياف , الجزائر .
- الكرعاوي , رسول رحمن لفته حسين , 2017 ," دور الرقابة المصرفية في تحجيم المخاطر الائتمانية وفقا لنظام CRAFTE ,دراسة تطبيقية " , رسالة ماجستير , جامعة الكوفة , النجف.
- المشهداني , ايمان شيحان عباس ,2009 , " أثر الحوكمة المؤسسية في تحسين الاداء المالي الاستراتيجي للمصرف ", دراسة تطبيقية , بحث دبلوم عالي معادل للماجستير , جامعة بغداد – العراق .
- مقدم, الهام , طراد , هناء ,2016 ,"أثر تطبيق الحوكمة في القطاع المصرفي وفق مقررات لجنة بازل ",دراسة حاله, رسالة ماجستير , جامعة العربي التبسي – التبسة .
- مليكة, بن ناجي ,2016 , "دور المراجعة التسويقية في زيادة مستوى المبيعات : مدخل لدراسة تنافسية المؤسسة", دراسة حالة مؤسسة اتصالات الجزائر, رسالة ماجستير , جامعه قاصدي مرباح.
- الدوريات
- أبو بكر , أيمن عبد الله محمد , 2016 , " الاتجاهات الحديثة في تطبيق الحوكمة بالمصارف ودورها في تفعيل الرقابة وتقييم الاداء", دراسة حاله , مجلة العلوم الاقتصادية ,الامارات العربية المتحدة.
- روحي, طارق نائل و زلوم, نضال عمر و الرواشدة ,صلاح تركي,2010 , اثرمستوى تطبيق التدقيق التسويقي على اداء الشركات الصناعية الاردنية المساهمة العامة , مجلة الاقتصاد والمجتمع , العدد6 , الاردن
- الشجيري, محمد حويش علاوي ,2017 , التدقيق التسويقي ودوره في تفعيل تسويق المنتجات الجامعية :انموذج مقترح, مجلة العلوم الانسانية لجامعة زاخو.
- عبيدات , محمد ابراهيم , 2016 , نموذج مفاهيمي للعوامل المؤثرة في تطبيق عملية المراجعة التسويقية في مجال الصناعة الفندقية, الاردن ,مجلة الابتكار والتسويق , مجلد4, الاردن.
- العياشي , زرزار , 2014 ," إشكالية تطوير دور التدقيق الداخلي في المؤسسات في ظل إطار حوكمة الشركات ", مجلة الفقه والقانون , الجزائر / العدد الثالث والعشرون .
- محمد , حاكم محسن , 2010," تحليل العلاقة بين آليات الحوكمة ومؤشرات أداء منظمات الاعمال ", دراسة تطبيقية , المجلة العراقية للعلوم الادارية , العدد الثالث والعشرون. http://iadsj.iq/res.php?v=29
- مصادر الانترنيت
- عبد القادر, اسامة احمد ,2006, اطار لتطبيق المراجعة التسويقية في قياس وعلاج الفجوة التدريبية , ورقة علمية مقدمة الى المؤتمر السعودي التقني الرابع ,الرياض. http://www.s-qu.com/forum/archive/index.php/t-22492.html
- شريقي, عمر, 2009 , دور واهمية الحوكمة في استقرار النظام المصرفي , مداخلة في الملتقى العلمي الدولي " الازمة المالية والاقتصادية الدولية والحوكمة العالمية" الجزائر. http://eco.univ-setif.dz/seminars/financialcrisis/49.pdf
ثانيا : المصادر الاجنبية
Books :
OECD principles of corporate Governance , 2004, organization for economic Co-operation and development , oecd publications service, paris – france.
Research & Periodicals:
Abdullah , fahad & Abdur rahman & Robel miah,et ,2015 , "Marketing audit:a systematic and comprehensive marketing examination", International Journal of Scientific & Technology Research, Vol.4 , Issue 07, Dhaka.
Cadbury, Committee , 1992 , Report of the Committee on the Financial Aspects of Corporate Governance: the Code of Best Practice, Gee Professional Publishing, London, UK .
Cetina, Iuliana & Dunitru, Ionel ,2010 ,"The role and the place of marketing audit in the marketing strategic planning" .
Cohen, j.,(1977), " Statistical power analysis for the behavioral sciences" (rev.ed.) , new york :Academic Press .
Denisa , lipnicka & Jaroslav ,dado,3013 ,"Marketing Audit and factors Influencing Its Use in practice of companies" ,from an Expert point of view, Journal of Competitiveness , Vol. 5, Issue 4, pp. 26 - 42 .
Kotler , Philip & Gregor,William ,Rogers,William ,1989 , "the marketing audit comes of age.
Loya , Arpit, 2011, " Marketing Audit- an Important Tool to Determine Strengths and Weaknesses Of The Companies" , International Journal of Multidisciplinary Management Studies , Vol.1 Issue 2, India.
N shaw , Robin & taghian , Mehdi ,2008 ," The Marketing Audit and Organizational Performance : an Empirical Profiling", Journal of Marketing Theory and Practice, vol. 16 , no.4.
Noemi, hajdu , 2016 ," Theoretical Background of Marketing Audit ", University of Miskolc .
Oguz, Ece & Dincer , Halide Hande, , 2016, "Corporate Governance and Firm Performance : The Case For Turkey" ,lund university.
Praveen , gupta & Duane , Kennedy , Samuel , weaver , 2009," corporate governance and firm value;evidence from Canadian capital markets, spring.
Rothe, James & T;Harvey, Michael & G;Jackson, Candice E, , 1997 ," the marketing Audit : five decades later", Journal of Marketing Theory and Practice .
Vana , kamil & Cerna , lubica, 2012 ," The marketing audit as a method of the evaluation of the marketing plan",Slovak University of Technology in Bratislava,Slovak.
Wilson, Richard & Gilligan, Colin ,2009 ,"marketing Auditing and the Analysis of capability",chapter3.
Internet :
Treadway Commission. Report of the National Commission on Fraudulent Financial Reporting , 1987 . www.theiia.org
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2024 Iraqi Journal for Administrative Sciences
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International License.
Authors retain the copyright of their papers without restrictions.