The effects of strategic orientation patterns on marketing performance - an applied study in the Coca-Cola Soft Drinks Company/Babylon Branch

Authors

  • Muamal Hussein Joycem

Keywords:

Strategic directions, marketing performance

Abstract

This study aims at identifying the effect of strategic directives (proactive, defensive, creative) on the dimensions of marketing performance (profitability, market share and customer satisfaction), and aimed at detecting the existence of differences of statistical significance in the responses of employees at Coca-Cola Company And the extent to which senior management is committed to strategic directives in order to achieve the highest return on investment and growth of market share and achieve customer satisfaction through knowledge of their current and future needs.
The research community of the employees of the Coca-Cola Company for soft drinks, the branch of Babylon (365) workers, and the sample of the research was chosen by the method of class stratified, by (85) single, and the research was based on descriptive analytical method, The second part consisted of a questionnaire that was built and developed to measure the objectives of the research and hypothesis testing. It consisted of two parts which represent the first part of them in the types of strategic directions, while the second part included the dimensions of marketing performance. SPSS was used in data analysis using the statistical package program For The research found a number of results, the most important of which was the positive impact of the strategic orientation on marketing performance. The researcher also made many recommendations in the light of these results. Recommendations The adoption of the Coca-Cola Company for soft drinks Babylon Branch for both strategic guidance (proactive, defensive, creative) and those directives have a significant impact and clear on the marketing performance, which confirmed through the search results

References

اولا: المصادر العربية:

الكتــــــــــب:

- ابو النجا ، محمد عبد العظيم (2008). "التسويق المتقدم"، ط1 ، الاسكندرية-جمهورية مصر العربية ،الدار الجامعية للنشر.

- أحمد السعيدي، 2011 ، إدارة وإستراتيجية منظمات الأعمال المتوسطة والصغيرة، ط 1، أعمان: دار وائل للنشر والتوزيع.

- ادريس : وائل محمد صبحي, والغالبي: طاهر محسن منصور, سلسلة ادارة الاداء الاستراتيجي : اساسيات الاداء وبطاقة التقييم المتوازن, دار وائل للنشر والتوزيع , عمان, الاردن, 2009م

- البكري ، ثامر ياسر (2012)."استراتيجيات التسويق"، ط 1،عمان – الاردن ، دار اليازوري العلمية للنشر والتوزيع.

- الحسيني، فلاح حسن، الإدارة الاستراتيجية( مداخلها وعملياتها المعاصرة)، دار وائل للطباعة والنشر، الأردن، 2011 م

- الخزامي، عبد الحكم أحمد، التخطيط الاستراتيجي(الفكرة، الخبرة)، مكتبة ابن سينا،، القاهرة، 2010 م.

- خضير كاظم حمود, ادارة الجودة, دار الميسرة للنشر والتوزيع والطباعة, الطبعة الاولى , عمان, 2009, 217.

- شمس الدين، باسم، الإدارة الاستراتيجية، الأكاديمية الحديثة، القاهرة، 2013 م.

- الصميدي محمد جاسم محمد، 2010 ، استراتيجيات التسويق كمدخل كمي تحليلي، ط 1، أعمان: دار الحامد للنشر.

- العارف، نادية، الإدارة الاستراتيجية(إدارة الألفية الثالثة)، الدار الجامعية، الإسكندرية، 2009 م.

- عبد الرحمن، ابتهاج، لإدارة الاستراتيجية(البدائل والتنفيذ)، دار النهضة العربية، القاهرة، 2005 م.

- عوض، محمد أحمد، الإدارة الاستراتيجية (الأصول والأسس العلمية)، الدار

- غراب، كامل السيد، الإدارة الاستراتيجية (أصول علمية وحالات عملية)، مطابع جامعة الملك سعود، ط ١، الرياض، 2007 م

- مأمون الدراركة, طارق الشبلي, الجودة في المنظمات الحديثة, دار الصفاء للنشر والتوزيع, الطبعة الاولى , عمان , 2007, ص18.

- المغربي، عبد الحميد عبد الفتاح، الإدارة الاستراتيجية لمواجهة تحديات القرن الحادي والعشرين، مجموعة النيل العربية، القاهرة، 2009 م.

- القطامين، أحمد, التخطيط الاستراتيجي والإدارة الاستراتيجية، دار مجدلاوي للنشر والتوزيع، عمان, 2008.

الرسائل والدوريات:

- ابوطه, نهى احمد, اثر الاضطراب البيئي على علاقة التوجه الاستراتيجي بالأداء التسويقي دراسة تطبيقية على شركات الاسكانات في العاصمة الاردنية عمان, رسالة ماجستير غير منشورة , كلية الاعمال, جامعة الشرق الاوسط , عمان , الاردن, 2012م.

- بلال خلف، الصحن، القراءات في إدارة التسويق، الدار الجامعية، مصر ( 2012 م)، ص: 71 .

- الربيعي، ليث، 2011 ، أثر التوجه السواقي والتزام العاملين أعلى الداء، مجلة العلوم الاقتصادية والادارية، العدد 63 ، مجلد راقم 17 ،عمان, الاردن..

- شقير، اماني، 2015 ، تقييم الاداء التسويقي في المنظمات المصرفية من منظور متكامل، أطروحة دكتوراه منشورة، جامعة الاسكندرية،

- الطائي: يوسف حجيم سلطان , هاشم فوزي دباس العبادي, الدور الاستراتيجي لإدارة الجودة الشاملة في ادارة علاقات العملاء دراسة تطبيقية في معمل ببسي الكوفة, مجلة علوم انسانية , السنة 2010, العدد 36, 89

- عبد الهادي ، عبير حسن محمود محمد (2009)." تحليل العلاقة بين ادارة علاقات العملاء والأداء التسويقي" دراسة ميدانية. بحث مستل من رسالة الماجستير ، جمهورية مصر العربية , مجلة المدير الناجح. ص: 70-75.

- الغزالي، كرمه، التخطيط الاستراتيجي في المؤسسات العامة الأردنية: دراسة ميدانية من وجهة نظر الإدارة العليا، رسالة ماجستير، الأردن، جامعة اليرموك، 2008م.

- المجالي: محمد كايد, اثر انماط التوجهات الاستراتيجية على الاداء التسويقي للبنوك التجارية العاملة في الاردن, رسالة ماجستير غير منشورة, كلية الاعمال, جامعة الشرق الاوسط, عمان, الاردن, 2012م

- محمد الزنقرني الشحات، تقييم الداء في اقطاع الأعمال: إطار محاسبي مقترح، المجلة العلمية للاقتصاد والتجارة، جامعة أعين شمس، العدد 1992

- مسعود ، معتصم ( 2005). "استخدام مفهوم التسويق بالعلاقات بالاستناد الى عنصري القيمة والرضا للزبائن في شركات التأمين في الاردن وفلسطين" دراسة مقارنة (اطروحة دكتوراه غير منشورة) ، جامعة عمان العربية ، عمان – الاردن

- ياسين، سعد محمد نعيم (2006) . " أبعاد استراتيجية التسويق بالعلاقات وأثرها على الأداء التسويقي لشركات التأمين الأردنية " (دراسة ماجستير غير منشورة) ، الجامعة الأردنية ، عمان-الاردن.

المصادر الاجنبية:

-Approach to the Natural Environment", Academic of management Journal , vol.41, No ,5; 558- 567

- ASikhia, Olalekan, 2010, Strategic marketing orientation and performance; A case for Synergistic merger Effects of Nigeriam Banks" European Jurnal of Scientific Research , Vol 42, No2, 268- 289

- Choy, Samuel S. M. & Mula, Joseph M, (2008), “The impact of strategic orientation dimensions on business performance: a case study based on an international organization”, In: ANZAM 2008: Managing in the Pacific Century, 2-5 Dec 2008, Auckland, New Zealand

Published

2024-10-22

How to Cite

مؤمل حسين جويسم. (2024). The effects of strategic orientation patterns on marketing performance - an applied study in the Coca-Cola Soft Drinks Company/Babylon Branch. Iraqi Journal for Administrative Sciences, 14(57), 293–269. Retrieved from https://journals.uokerbala.edu.iq/index.php/ijas/article/view/2520