The marketing mix of banking services and its impact on achieving sustainable customer value

بحث تحليلي لآراء عينة من الموظفين في مصرف الرافدين /فرع العباس 375

Authors

  • Adel Abbas Al-Janabi Economics and Administration College - Karbala University
  • Mohammed Saeed Masekh Economics and Administration College - Karbala University

Abstract

This research seeks to determine the relationship between the marketing mix of banking services and the achievement of the value of a sustainable customer. In order to achieve this, the elements of the marketing mix of banking (price, service, distribution, promotion, individuals, operations, physical evidence) were adopted. (Captali, 2006) Al-Rafidain Bank, Al-Abbas Branch, has selected 375 research fields through a questionnaire of 50 heads of departments, units and divisions. The weighted arithmetic mean, standard deviation, correlation analysis, and regression analysis were used. Watt reached a set of conclusions, concluded the research with a number of appropriate suggestions.

References

المصادر العربية

أولاً : الكتب

- أبوتايه، صباح محمد أبوتايه , "التسويق المصرفي بين النظرية والتطبيق" ط1 ،دار وائل للنشر ،عمان-الأردن، 2008.

- الزامل . احمد محمود الزامل وآخرون ، " تسويق الخدمات المصرفية ",ط1, الثراء للنشر والتوزيع، عمان – الأردن، 2012.

- البكري، ثامر ياسر البكري، ورحومي احمد ، " تسويق الخدمات المالية “، ط1 , الثراء للنشر والتوزيع، عمان-الأردن،2008.

- معلا , ناجي , وتوفيق , رائق , " أصول التسويق /مدخل تحليلي", ط1 , دار وائل للنشر ,عمان-الأردن،2003.

- الصميدعي , محمد جاسم ويوسف , ردينة عثمان , "التسويق المصرفي مدخل استراتيجي * عملي تحليلي" , ط1 , دار المناهج للنشر والتوزيع , عمان -الأردن2005.

- الضمور , هاني حامد , والعلاق , بشير عباس, ط1, الشركة العربية المتحدة للتسويق والتوريدات , القاهرة –مصر،2013.

- الصميدعي , محمد جاسم ويوسف , ردينة عثمان , "إدارة التسويق – المفاهيم , الأسس " , ط1 , دار المناهج للنشر والتوزيع , عمان-الأردن،2006.

- عاشور , نعيم العيد , وعوده , رشيد النمر, "مبادئ التسويق ",ط1,دار البازوري العلمية للنشر والتوزيع , عمان – الأردن، 2006.

- الصميدعي، محمد جاسم، ويوسف، ردينة عثمان، " إدارة الأعمال الدولية “,ط1, دار المناهج للنشر والتوزيع، عمان – الأردن، 2008.

- البكري، ثامر ياسر، "التسويق /أسس ومفاهيم معاصرة “، دار البازوري العلمية للنشر والتوزيع، عمان – الأردن، 2006.

- نجم، نجم،" إدارة المعرفة والمفاهيم والاستراتيجيات والعمليات"، ط1, مؤسسة الوراق للنشر والتوزيع، عمان – الأردن،2008.

- الطائي، حميد، وآخرون، "التسويق الحديث مدخل شامل ", ط 1 , دار البازوري العلمية للنشر والتوزيع , عمان – الأردن، 2010.

- فرحان , علاء , وآخرون, "أساسيات المقارنة المرجعية"، ط1, دار صفاء للطباعة والنشر والتوزيع , عمان – الأردن،2009.

ثانياً : الإطاريح والرسائل

- السهروردي، هدى محمد سليم , 2006 , قيمة الزبون استنادا إلى مفهوم تسويق العلاقة وأثرة في زيادة قيمة المصرف دراسة حالة الشركة العربية لصناعات المضادات الحيوية ومستلزماتها ( الحال )- ACA , رسالة ماجستير الجامعة المستنصرية – كلية الإدارة والاقتصاد.

- الصفاء , وسام فؤاد , 2013, تأثير إدارة علاقات الزبون في تحقيق الأهداف الاستراتيجية : دراسة استطلاعية تحليلية مقارنة لأداء عينة من المدراء العالمين في المصارف التجارية العراقية الحكومية والأهلية ,رسالة ماجستير- جامعة كربلاء- كلية الإدارة والاقتصاد .

المصادر الأجنبية

A: Books

- Kotler, p.(2000) “marketing management the millennium Edition prentice hall international inc”, usa.

- evans ,L.T, “the service price concept” , Victoria university of wellington , 2006.

- Lazlo, chris, sustainable value, “Journal of problems of sustainable develop ment”, vol.3, no2,2008.

- Ennew, christins t. and waite, nigel,”financial services markrting aninternational guide to principles and practice”, first edition butterworth – Heinemann, Elsevjer ltd, printed and bound in great Britain,2007.

- Damman. k.”the effects of organizational structure of employee trust and Job”. 2002.

الأنترنت

B:Internet

- www. mawdoo3.com

- www.abahe.co.uk/79675 what passion

مخطط البحث الافتراضي

Published

2024-10-31

How to Cite

عادل عباس الجنابي, & محمد سعيد ماصخ. (2024). The marketing mix of banking services and its impact on achieving sustainable customer value: بحث تحليلي لآراء عينة من الموظفين في مصرف الرافدين /فرع العباس 375 . Iraqi Journal for Administrative Sciences, 14(56), 272–307. Retrieved from https://journals.uokerbala.edu.iq/index.php/ijas/article/view/2560