The impact of the five forces and financial market indicators on the market value of the stock - an applied study

Authors

  • Majeed Mohsen Mohammed Al-Ghalbi

Keywords:

The five forces, financial market indicators, market value of the stock

Abstract

The aim of the research is to measure the impact of both the industry environment using indicators alternatives, buyers, sellers, competition, and financial market using a market capitalization indicators, market depth, trading volume and turnover in the market value of the shares, to determine the combined effect and the definition of indicators which have jointly effect on the market value of share,and in the light of the problem of the research on the impact of these forces in the market value, it has been assumed major search hypothesis "there is the significant effect relationship of the industry indicators and indicators of the market environment in the market value of share, can be influential indicators defined jointly from both influencers to define the influence factors."
The search use following multiple regression equation:
Yij = Bo + SBixi + e ... .xn
The research found a positive effect of the share market and the size of the market (market depth), as well as flexibility and market liquidity (stocks turnover) in the market value of the shares, and recommended in combination of indicators and take advantage of the effect of expanding market share of total assets and the size of the market (market depth) for timing of the expansion of equity ,as well as price competition of loans and liquidity of the market (turnover rate) to maximize the value share.

References

اولا: المصادر العربية:

الكتب

- الراوي ،خاشع محمود ، المدخل الى تحليل الانحدار، دار الكتب للطباعة والنشر ،1987، الموصل .

- الشواورة ،فيصل محمود، مبادىء الادارة المالية، دار المسيرة للنشر والتوزيع والطباعة ،عمان 2013م.

- حمزة، حسين كريم، العولمة المالية والنمو الاقتصادي، دار صفاء للنشر والتوزيع، عمان 2011م

- سعيد، عبد السلام لفتة، خصوصية العمل المصرفي، دار الذاكرة للنشر والتوزيع،2013 م.

- علوان ، قاسم نايف، ادارة الاستثمار بين النظرية والتطبيق ،ط2دار الثقافة للنشر والتوزيع

،عمان ،2012 م.

- هل وجونز، جارلس وجارديث ،"الادارة الاستراتيجية مدخل متكامل" ط2،ترجمة عبد المتعال، احمد عبد المتعال ورفاعي،،محمد رفاعي، دار المريخ ،الرياض،2008م.

- ولسون، جي هولتون ،الاقتصاد الجزئي المفاهيم والتطبيقات ،ترجمة العاني ،كامل سلمان ،دار المريخ،الرياض 1987م.

- ياسين، سعد غالب ، الادارة الدولية، دار اليازوري العلمية للنشر والتوزيع ،عمان2002م.

المؤتمرات

-جمال الدين،سحنون ومعمر،حمدي" تحليل التنافسية على مستوى القطاع " الملتقى الدولي الرابع حول التنافسية للمؤسسات الصناعية خارج قطاع المحروقات في الدول العربية،تونس 2011 م.

الدراسات

-مزاهدية،رفيق" كفاءة سوق الاوراق المالية ودورها في تخصيص الاستثمارات –دراسة حالة سوق الاسهم السعودية-رسالة مقدمة الى جامعة باتنة/كلية العلوم الاقتصادية وعلوم التسيير قسم العلوم الاقتصادية كجزأ من متطلبات نيل الماجستير في العلوم الاقتصادية الجزائر2007 م.

الدوريات

-الكور، عزالدين، أثر التركز والحصة السوقية في أداء البنوك التجارية الأردنية، مجلة دراسات العلوم الإدارية، المجلد38 ،العدد 2لسنة2011،ص 399.

- الكور، عز الدين والفيوم، نضال، أثر قوة السوق وهيكل الكفاءة على أداء البنوك التجارية: دراسة تطبيقية على البنوك التجارية المدرجة في بورصة عمّان ، المجلة الأردنية في إدارة الأعمال ،المجلد 3،العدد 3،لسنة 2007 ص253

-حمدان،علام محمد وشاهين، علي عبد الله، عناسوة ،محمد سلامة ،العلاقة بين هيكل السوق والربحية في صناعة المصرف الاردنية والفلسطينية، مجلة رؤى استراتيجية عدد يونيو 2013لسنة، ص125-127

ثانيا: المصادر الاجنبية

The books

-Bluman,Allan G.,"Elementary Statistics A Brief Version",3rd.ed.Mc Graw Hill, New York ,2006.

Cohen,Ivan K."Focus on Financial Management"Imperial Collage Press, USA.2005

-Dess G.,LumpkinG.T.,EisnerA."Strategic Management Creating Competitive Advantages"McGraw-Hill Irwin Inc.,U.S.A.2007.

-Howells,Peter&Bain,K."Financial Markets And Institutions"Pearson Education Limited, Great Britain 2007

-Johnson,G &school k."Exploring Corporate Strategy"1st.ed.,Printice-Hall Europe.London.1997.

-Marc,Levinson"Guid To Financial Markets"4th ed. The ,Economist

NewsPaper Ltd.,London,2006

-Porter,M."Competitive Strategy Techniques for Analyze In Industries andCompetitors"The Free Press,U.S.A.1980.

-Porter,M."Competitive Advantage of Nations"2nded.Macmillan press Ltd,London 1998.

Journals

Barney,j."Firm resources and sustained competitive advantage, journal of Management,17(1),1991,P.99

Darskuviene, Vldone" „Development and Approbation of Applied Courses Based on the Transfer of Teaching Innovations in Finance and Management for Further Education of Entrepreneurs and Specialists in Latvia, Lithuania and Bulgaria” Leonardo da Vinci programme project,2010,p.9

Indiatsy,M.Mwangi,M.,Mandere,E.,Bichanga,J.,&George,G."The Application of Porter’s Five Forces Model on OrganizationPerformance: A Case of Cooperative Bank of Kenya Ltd"European Journal of Business and Management,Vol.6, No.16, 2014,pp.77-78

www.web

"Porter's Five ForcesA Model For Industry Analysis",2007

http//www.Quick MBA.com

ثالثا: التقارير

التقارير الاقتصادية السنوية للبنك المركزي العراقي للمدة 2007-2014

التقارير السنوية لمصرف السلام للاستثمار للمدة 2007-2014

التقارير السنوية لسوق العراق للاوراق المالية للمدة 2007-2014

تقرير الجهاز المركزي للاحصاء وتكنولوجيا المعلومات 2008 -2013

Published

2024-11-05

How to Cite

مجيد محسن محمد الغالبي. (2024). The impact of the five forces and financial market indicators on the market value of the stock - an applied study. Iraqi Journal for Administrative Sciences, 13(51), 332–299. Retrieved from https://journals.uokerbala.edu.iq/index.php/ijas/article/view/2612